KAMBING MENOLONG HARIMAU YANG SAKIT
Bagikan ke

Sinungnews – Suatu hari ditengah hutan, hiduplah seokor harimau yang suka memangsa segala jenis binatang yang ditemuinya. Suatu sore ketika berjala-jalan di tengah hutan, ia meliha tkerbau yang sedang meminum air di pinggir danau yang sunyi, dan seketika itu juga, air di danau itu berubah warna menjadi warna merah. Dan sang kerbau yang kehausan kini telah tiada.

Waktu malam ketika sedang tidur, harimau itu dikagetkan oleh bunyi langkah manusia lewat tepat di belakangnya. Sang harimau pun langsung melompat dan menerkam pemburu yang hendak memburu ditengah hutan itu. Maka, kini sang pemburu pun telah tiada. Lalu keesokan paginya, seekor kambing jantan mengingatkan sang harimau agar jagan memakan semua isi dalam hutan ini.

“ Wahai harimau, berhentilah untuk menghancurkan hutan ini dengan memekan semua makhluk yang ada di sini, jikalau kamu lapar, maka carilah mangsamu di hutan seberang” kata kambing jantan itu dengan tegas.

“ Enyalah kamu dari hadapanku kambing kecil, atau aku akan berubah menjadi lapar dan buas saat ini juga”  jawab harimau.

Keesokan harinya, pagi-pagi sekali harimau itu mengejar kijang yang kebetulan lewat di hadapannya. Tanpa di sadari, kaki harimau itu terjerat belukar yang menyebabkannya terjatuh dan terluka parah hingga tak sanggup bergerak. Kebetulan  juga, pada waktu yang bersamaan, lewatlah kambingj antan di tempat itu, sang kambing pun tergerak hatinya untuk membant u si hariamau yang kakinya cedera.

Ketika hendak menolong, sang kambing membuat perjanjian dengan harimau tetapi harimau malah menantang kambing sehingga kambing pun merasa murka dan akhirnya pergimeninggalkan si harimau yang cacat hatinya. Pada siang harinya lewatlah kijang yang hendakmencari minun di tepi rawa. Sang kijang melihat harimau yang menjerit kesakitan, tetapi tak tergerak hatinya untuk menolongnya. Maka berlalulah kijang sembari menertawainya. Sang harimau pun semakin menderita kesakitan di kakinya.

Menjelang malam tiba, tetapi taka ada satu pun kawanan binatang di dalam hutanitu yang mau menolong si harimau. Maka, lewatlah kambing jantan itu dan menawarkan perjanjian yang sama kepada si harimau. Si harimau pun bersedih menyesali perbuatannya yang membuat dirinya hampir mati. si harimau pun akhirnya meminta maaf kepada kambing dan menyesali segala perbuatannya.

Di akhir cerita, kambing jantan membawa si hamau kehadapan raja hutan untuk mengakui dosa-dosanya. Semenjak saat itu, kambing dan harimau menjadi sahabat dan harimau di angkat oleh raja hutan untuk menggantikan dirinya sebagai raja hutan.

Penulis – Stefani B. Haban

Penyunting- Agustinus I. M. Ola

News Reporter

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *